dc.contributor.author | Vaitsishaniuk, A. V. | |
dc.coverage.spatial | Ярославль | ru_RU |
dc.date.accessioned | 2023-01-20T11:27:11Z | |
dc.date.available | 2023-01-20T11:27:11Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Vaitsishaniuk, A. V. The Structure of the Genre of Interactive TV Discussion in Media Discourse (on the Material of TV Discussions in the English and Belarusian Languages) / A. V. Vaitsishaniuk // Лингводидактика и лингвистика в вузе: традиционные и инновационные подходы : сборник научных трудов по материалам IV-ой Междунар. науч.-практич. конф., Ярославль, 20-21 мая 2022 г. / Ярославльский гос. техн. ун-т ; редкол. : Амер Мухаммад Ахмад [и др.]. – Ярославль : Изд-во ЯГТУ, 2022. – С. 392-398. | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://elib.gstu.by/handle/220612/27236 | |
dc.description.abstract | В статье рассматриваются теоретические подходы к определению такого явления, как жанр, а также лингвистические основания, которые его формируют. Кратко характеризуются такие понятия, как дискурс, медийный дискурс, диффузия жанров в медийном дискурсе. Целью исследования является попытка установить схожие и отличительные
особенности построения диффузного жанра интерактивной телебеседы на материале англоязычных и белорусскоязычных телепрограмм и интернет-блогов, связанных с ними. Проанализированы структурные характеристики диффузного жанра интерактивной телебеседы в медийном дискурсе, выявлены причины возникновения данного диффузного жанра. Установлены взаимосвязи основных элементов жанра интерактивной телебеседы, а именно этапы подготовки к выпуску программы, каналы передачи информации – телевидение и блог, участники – ведущий (блогер), гость, читатель-зритель и гипотетический зритель. Выявлены и проанализированы четыре основных этапа подготовки интерактивной телебеседы: стартовый, подготовительный, основной и реакционный. Проведен сравнительный анализ структурной организации жанра интерактивной телебеседы белорусском и английском языковом варианте телепрограмм и блогов. Данное исследование может способствовать созданию комплексного видения диффузного жанра интерактивной телебеседы в медийном дискурсе с учетом всех формирующих его факторов. Полученные результаты могут быть использованы в дальнейших лингвистических исследованиях, посвященных выявлению способов реализации жанров в публицистических текстах медийного дискурса, установлению жанровых границ, роли композиционной структуры жанров СМИ на белорусском и английском языках. | ru_RU |
dc.description.abstract | The article considers theoretical approaches to the definition of such a phenomenon as a genre, as well as the linguistic foundations that form it. Such concepts as discourse, media discourse, diffusion of genres in media discourse are briefly characterized. The aim of the study is
to make an attempt to establish similar and distinctive features of constructing a diffuse genre of interactive TV discussion genre based on the material of English-language and Belarusian-language TV programs and Internet blogs related to them. Structural characteristics of the diffuse genre of interactive TV discussion genre in media discourse are analyzed, and the reasons for the emergence of this diffuse genre are identified. The interrelationships of the main elements of the genre of interactive TV discussion genre are established, namely the stages of preparation for the release of the program, information transmission channels – television and blog, participants – presenter (blogger), guest, reader-viewer and hypothetical viewer. Four main stages of preparing an interactive TV discussion are identified and analyzed: starting, preparatory, main and reactionary. A comparative
analysis of the structural organization of the interactive TV discussion in the Belarusian and English versions of TV programs and blogs was carried out. This study can contribute to the creation of a comprehensive vision of the diffuse genre of interactive TV discussion in the media discourse, taking into account all the factors that form it. The results obtained can be used in further linguistic research aimed at identifying ways to implement
genres in journalistic texts of media discourse, establishing genre boundaries, and the role of the
compositional structure of media genres in the English and Belarusian languages. | |
dc.language.iso | en | ru_RU |
dc.publisher | ЯГТУ | ru_RU |
dc.subject | Жанры | ru_RU |
dc.subject | Медийный дискурс | ru_RU |
dc.subject | Телебеседа | ru_RU |
dc.subject | Интернет-блог | ru_RU |
dc.subject | Интерактивная телебеседа | ru_RU |
dc.subject | Genre | ru_RU |
dc.subject | Discourse | ru_RU |
dc.subject | Media-discourse | ru_RU |
dc.subject | Discussion | ru_RU |
dc.subject | Internet-blog | ru_RU |
dc.subject | Interactive TV discussion | ru_RU |
dc.subject | Compositional structure | ru_RU |
dc.title | The Structure of the Genre of Interactive TV Discussion in Media Discourse (on the Material of TV Discussions in the English and Belarusian Languages) | ru_RU |
dc.title.alternative | Структура жанра интерактивной телебеседы в медийном дискурсе (на материале англоязычных и белорусскоязычных телепрограмм) | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.identifier.udc | 811 | |
dc.identifier.lbc | 81 | |